Bicara Hadis


Tuesday, October 21, 2008

Antara ICE CREAM dan MINERAL WATER


Semoga jiwaku dan jiwamu yang membaca sentiasa dalam rahmat Tuhan.Buat jiwa yang dambakan keredhaan Tuhan.Alhamdulillah syukur dengan nikmat Allah yang tidak terhingga banyaknya kita masih dipertemukan dengan lagi tuk artikel ini.Selepas ini???entahlah..ku tak bisa menjawabnya…Dah 21 syawal hari ini, sudahkah dikau tunaikkan ganjaran setahun berpuasa itu(puasa 6).Kalo belum, masih ada waktu sahabatku.Semoga amalan-amalan sunat ini bisa menampung ruang-ruang kosong amalan wajib kita sebelum ini.Ya mungkin kita lakukan sepenuhnya amalan wajib itu tetapi adakah dikau yakin amalan itu tidak dilemparkan balik seperti kain buruk ke mukamu? Tanyalah Iman,apa khabar imanmu di sana wahai insan sebaik-baik ciptaan Allah? Kau mengaku mencintai Allah, tapi berapa banyak waktu kau habiskan untuk mengingatiNya? Adakah hanya pada waktu solat sahaja kau meningatiNya? Tambah tolak dengan bisikan yang datang menerpa ketika solat? Khusyukkah peribadatan kita selama ini?sama-sama kita muhasabah diri kembali...

Aisey....mukadimah panjang sangat pulok doh..hehe..Sedapnyerr ais-krim tuhh..Lama doh tak makan ais krim..Tunggu sahabat2 belanja sampai kucing tumbuh janggut pon tak dapat lagi..huhu.(gurau jer..jangan pas ni berpusu-pusu plak nak belanjer yer)…hihi.Ehem…merapu palok doh..Hmm kembali kepada topic kita..


Betapa manis dan sedapnya rasa ais krim,dengan beraneka perasa dan warna pasti mengundang tarikan ramai untuk merasai kelazatannya. Mineral water disebelahnyer dipandang sepi, kekadang tak nampak pun akan kewujudannya.Mengapa begitu? Adakah lumrah manusia begitu atau turutan nafsu semata-mata? Mata manusia begitu menipu!
Mata hati begitu kabur untuk menilai sehingga perlu di tambah ‘power’ baru boleh nampak.Itu pun kalau dah rasa kabur sangat baru terhegeh-hegeh ke kedai optimis. Begitulah fitrah manusia.Sering kali lupa kemudian bertaubat... kemudian lupa lagi..Jiwa yang dahagakan pengisian perlu di isi segera. Jika tidak ia akan mudah melayang-layang diterbangkan angin dan debu-debu dosa.Sering kali manusia mendambakan keseronokkan semata-mata tanpa memikirkan impaknya.

Begitulah al-kisahnya manusia yang mudah tertarik dengan keseronokkan duniawi tanpa memikirkan akibatnya.Seronok sementara yang dicari mengundang padah apabila Allah melaknatnya.
Begitu juga dengan ais krim yang mana kandungan gula, perasa, pewarna tiruan, dan segala macam bahan kimia dipadukan untuk melazatkannya dan di adun bagi membuka selera ‘mata’.Impaknya boleh mengundang pelbagai penyakit yang memudaratkan kesihatan.

Allah itu Pengasih terhadap hambanya.Diberikan sinar hidayah setelah kehausan menikmati ais krim,mineral water yang menjadi pembasah tekak yang kering.Mineral water yang telah kita tahu banyak khasiatnya sengaja dipinggirkan kerna ais krim yang begitu lazat dipandangan mata.
Kalo ada 2 pilihan di hadapan kita antara ais krim dan mineral water sudah tentu kita lebih tertarik kepada ais krim. Begitu juga manusia, setelah merasai kesoronokkan dunia, lalai, buang masa, bermaksiat hati, mata, tangan, telinga dll,pendek kata lalai mengingati Tuhan barulah jiwa merasa kering, kering dengan makanan dan minuman rohani. Manusia setelah berdosa memohon ampun kepada Allah swt tetapi setelah itu kembali berbuat dosa lagi.sama ada ia sedar ataupun tidak,.Teringat plak lagu ‘remaja harapan’….hmm..bersambung

kontrak sosial-kembali memahami sejarah


Kontrak sosial di Malaysia merujuk kepada perjanjian oleh bapa-bapa kemerdekaan negara dalam Perlembagaan, dan merupakan penggantian beri-memberi atau quid pro quo melalui Perkara 14–18 yang berkenaan dengan pemberian kewarganegaraan Malaysia kepada orang-orang bukan Melayu, dan Perkara 153 yang memberikan hak istimewa rakyat kepada mereka daripada kaum bumiputera. Istilah ini juga kekadang digunakan untuk merujuk kepada bahagian-bahagian yang lain dalam Perlembagaan, seperti Perkara yang mengatakan bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular.

Dalam konteks biasa yang berkaitan dengan hubungan ras, kontrak sosial telah kerap kali dibidaskan, termasuk juga oleh ahli-ahli politik dalam kerajaan campuran Barisan Nasional yang menegaskan bahawa tidak habis-habis bercakap tentang hutang orang-orang bukan Melayu kepada orang-orang Melayu terhadap kewarganegaraan yang diberikan telah merenggangkan golongan-golongan bukan Melayu daripada negara mereka. Kritikan-kritikan seumpama ini telah ditentang oleh media Melayu dan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu ,UMNO.Banyak orang Melayu, telah mempergunakan kontrak sosial ini untuk mempertahankan prinsip Ketuanan Melayu.

Syarat-syarat kontrak
Perlembagaan Malaysia tidak merujuk kepada sebuah "kontrak sosial" (dari segi hak kewarganegaraan dan hak istimewa) secara ketara, dan tidak terdapat sebarang undang-undang atau dokumen yang pernah menjelaskan syarat-syarat kontrak sosial secara penuh. Pembela-pembelanya sering merujuk kepada Perlembagaan sebagai mengemukakan kontrak sosial, dan bapa-bapa kemerdekaaan juga bersetuju dengannya, walaupun rujukan kepada kontrak sosial tidak dibuat dalam Perlembagaan. Sebaliknya, kontrak sosial biasanya dianggap sebagai suatu persetujuan yang memberikan kewarganegaraan kepada orang-orang bukan Melayu dan bukan orang asli (kebanyakannya orang Malaysia Cina dan Malaysia India) sebagai ganti untuk pemberian hak keistimewaan kepada orang-orang Melayu dan orang-orang asli (dirujuk secara kolektif sebagai Bumiputera).

Sebuah buku teks kajian Malaysia pendidikan tinggi yang menepati sukatan pelajaran kerajaan mengatakan: "Oleh sebab pemimpin-pemimpin Melayu bersetuju untuk melonggarkan syarat-syarat kewarganegaraan, pemimpin-pemimpin komuniti Cina dan India telah menerima kedudukan istimewa Melayu sebagai penduduk asli Malaya. Dengan penubuhan Malaysia, status kedudukan istimewa itu diperluas untuk merangkumi komuniti-komuniti penduduk asli Sabah dan Sarawak."
Perlembagaan secara ketara memberikan tanah rizab Bumiputera, kuota dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam, kuota untuk lesen perniagaan, dan kebenaran untuk memonopoli industri-industri yang tertentu, jika kerajaan membenarkan. Bagaimanapun pada hakikatnya, khususunya selepas pengenalan Dasar Ekonomi Baru Malaysia (NEP), akibat rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 ketika kaum Melayu hanya memiliki 4% daripada ekonomi Malaysia, hak-hak istimewa Bumiputera diperluas kepada bidang-bidang yang lain; kuota-kuota ditentukan untuk ekuiti Bumiputera dalam perbadanan awam, dan diskaun-diskaun sebanyak 5% hingga 15% untuk membeli kereta dan harta tanah diberikan.

Setengah-setengah orang mengatakan bahawa kecondongan terhadap orang-orang Melayu dalam pendidikan dan politik sebahagiannya merupakan tindak balas terhadap keupayaan orang-orang Malaysia Cina untuk memperoleh kebanyakan kekayaan negara itu. Bagaimanapaun, orang-orang Malaysia India boleh mengemukakan hujah bahawa merekalah yang mengalami kerugian yang paling banyak, walaupun ini boleh dipertikaikan.
Kerajaan ada mengundurkan sistem kuota untuk kemasukan ke universiti-universiti awam pada 2003 dan memperkenalkan dasar "meritokrasi".

Bagaimanapun, sistem baru ini dikritik secara meluas oleh orang-orang bukan Bumiputera kerana hanya memanfaatkan kaum Bumiputera yang ditempatkan dalam rancangan matrikulasi yang menonjolkan kerja kursus yang agak mudah sedangkan orang-orang bukan Bumiputera terpaksa mengambil Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Walaupun secara teori, orang-orang bukan Bumiputra boleh masuk aliran matrikulasi, ini jarang berlaku pada hakikatnya. Meritokrasi juga dikritik oleh sebilangan pihak dalam UMNO sebagai berdiskriminasi kerana ia mengakibatkan orang-orang Melayu luar bandar terkebelakang dalam kadar kemasukan universiti.


Suruhanjaya Reid yang menyediakan kerangka Perlembagaan menyatakan dalam laporannya bahawa Perkara 153, tulang belakang kontrak sosial, adalah bersifat sementara, dan menyesyorkan bahawa ia dikaji semula 15 tahun selepas kemerdekaan. Suruhanjaya juga menyatakan bahawa perkara itu dan peruntukan-peruntukannya hanya diperlukan untuk mengelakkan keadaan tiba-tiba yang tidak menguntungkan kepada orang-orang Melayu dalam persaingan dengan ahli-ahli masyarakat Malaysia yang lain, dan hak-hak istimewa yang diberikan kepada orang-orang Melayu oleh perkara itu harus dikurangkan secara beransur-ansur dan akhirnya dihapuskan.

Bagaimanapun, disebabkan Peristiwa 13 Mei yang menyebabkan pengisytiharan darurat, tahun 1972 yang merupakan tahun kajian semula Perkara 153 berlangsung tanpa sebarang peristiwa.
Menurut penyokong-penyokong kontrak sosial, sebagai balasan untuk enakmen peruntukan-peruntukan yang pada asalnya bersifat sementara, orang-orang Malaysia bukan Melayu diberikan kewarganegaraan di bawah Bab I Bahagian III dalam Perlembagaan. Kecuali hak-hak istimewa Bumiputera, orang-orang bukan Bumiputera dianggap sebagai sama saja dengan orang-orang Bumiputera dan diberikan semua hak kewarganegaraan di bawah Bahagian II dalam Perlembagaan.

Pada tahun-tahun kebelakangan ini, sebilangan orang telah mencuba untuk membekalkan warganegara-warganegara Melayu dengan lebih banyak hak politik menurut falsafah ketuanan Melayu. Kebanyakan penyokong ketuanan Melayu memperdebatkan bahawa hak-hak tambahan ini telah ditulis dalam undang-undang dan hanya perlu dipertahankan daripada pembangkang-pembangkang.
Apabila mengambil alih jawatan presiden UMNO, Tunku Abdul Rahman (kemudian menjadi Perdana Menteri Malaysia pertama) menyatakan bahawa "...apabila kami (orang-orang Melayu) menentang Malayan Union (yang menjejaskan kedudukan hak-hak orang Melayu), kaum-kaum lain tidak mengambil bahagian kerana mereka mengatakan ini hanya merupakan masalah Melayu, dan bukan masalah mereka. Mereka juga menunjukkan bahawa kesetiaan mereka adalah kepada negara-negara asal mereka dan oleh itu, menentang Laporan Barnes yang bertujuan untuk menjadikan bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan.

Jika kami menyerahkan orang-orang Melayu kepada orang-orang yang dikatakan orang Malaya ketika kerakyatan mereka masih belum ditakrifkan, kami akan menghadapi banyak masalah pada masa hadapan." Bagaimanapun, dia menambah bahawa "Bagai mereka yang mencintai dan berasa bahawa mereka terhutang kesetiaan yang tidak berbelah bagi, kami menyambut mereka sebagai orang Malaya. Mereka harus merupakan orang Malaya yang benar, dan mereka akan mempunyai hak-hak dan hak-hak istimewa yang sama dengan orang-orang Melayu."


Kritikan awal


Artikel 153, dan diterangkan oleh kontrak sosial, telah merupakan satu sumber kontoversi semenjak hari-hari mula bagi Malaysia. Ahli politik Singapura, Lee Kuan Yew (kemudian menjadi Perdana Menteri Singapura) Parti Tindakan Rakyat (PAP; cawangannya di Malaysia kemudiannya menjadi Parti Tindakan Demokratik atau DAP) secara umumnya mempersoalkan keperluan Artikel 153 dalam Parlimen, dan menyeru satu "Malaysian Malaysia". Mempersoalkan kontrak sosial , Lee telah menyatakan: "Merujuk kepada sejarah, orang Melayu telah mula untuk berhijrah ke Malaysia dalam bilangan yang banyak hanya kira-kira 700 tahun yang lalu.

Dalam 39 peratus orang Melayu di Malaysia hari ini, kira-kira sepertiga secara perbandingan hanya imigran seperti setiausaha agung UMNO, Dato' Syed Ja'afar Albar, yang datang ke Malaya dari Indonesia sebelum perang ketika berumur lebih tiga puluh tahun.
Penggunaan dalam konteks lain Kontrak sosial kadangkala digunakan untuk merujuk kepada konteks yang tidak melibatkan hubungan kaum.

Dalam pilihanraya umum Malaysia 2004, DAP bertanding atas dasar untuk mempertahankan "kontrak sosial" dengan menentang teokrasi Islam, yang dilarang oleh Perlembagaan, tetapi disokong oleh bekas Perdama Menteri,Mahathir bin Mohamad, Lim Keng Yaik dan PAS.


Pandangan


Kenyataan yang ulung kalinya oleh Raja-Raja Melayu semalam di dada akhbar berkaitan isu Kontrak sosial secara terbuka yang memperincikan satu per satu peranan serta fungsi Raja-Raja Melayu amat menarik dan sesuatu yang amat jarang berlaku. “Jangan sentuh kontrak sosial” bunyinya seperti sebuah ‘amaran’ dan ‘ancaman’ bukan?.

Perkara sebegini tidak harus berlaku kerana memberi penekanan kepada bukan bumiputra. Ada pandangan yang mengatakan bahawa tidak salah kalau kita nilai dan kaji sesuatu sistem itu semula supaya ia sesuai dan realistik mengikut perubahan zaman dan dapat meningkatkan lagi keberkesanan sistem tersebut seperti taraf keistimewaan orang melayu ditambahkan lagi,mungkin???


Mengenai isu kontrak sosial, perkara ini bukan pertama kali dibidaskan oleh pihak-pihak tertentu malah suatu ketika dahulu perkara ini turut mencetus kontrovesi namun sekarang ia tidak boleh lagi‘di usik’.Untuk menjadi sebuah negara yang terbilang, pemikiran yang celik lagi cerdik harus wujud dalam diri seorang bergelar pemimpin supaya ia relevan dengan keadaan semasa.
Photobucket

satu cinta...